ONLINE PÉNZTÁRGÉPEK: AMIT ÉRDEMES TUDNI

online-penztargep kep1b

Hamarosan minden pénztárgép használatra kötelezett vállalkozásnak a NAV szervereivel összeköthető készülékeket kell majd használnia. Ha rendelt online pénztárgépet a hagyományos készülékével egészen addig dolgozhat, ameddig meg nem érkezik az új kiskassza.

Néhány hónap múlva csak olyan pénztárgépeket lehet majd használni Magyarországon, melyek össze vannak kötve a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) rendszerével. A különböző típusú készülékek átalakítására vagy cseréjére eltérő időpontokat írnak elő a jogszabályok.

Azoknak a vállalkozóknak, akik elektronikus naplóval nem rendelkező hagyományos pénztárgéppel dolgoznak, már gondoskodniuk kellett az online kiskasszák beszerzéséről. Ha ilyen készülékkel rendelkezik és megrendelte a NAV szervereihez kapcsolható pénztárgépet, a régi kiskasszával egészen addig adhat nyugtát, ameddig meg nem érkezik az új; tehát addig az időpontig, ami az online pénztárgép forgalmazójától kapott adásvételi szerződésen, vagy a megrendelés visszaigazoláson szerepel.

A nagyáruházakban, benzinkutakon és gyógyszertárakban használt elektronikus naplós pénztárgép rendszereket elvileg rendszereket 2013. december 31-ig kellene lecserélni. A NAV legutóbbi, a témában megjelent közleményéből azonban arra lehet következtetni, hogy az ilyen rendszerek felhasználói is tovább dolgozhatnak majd a jelenlegi eszközeikkel, ha igényeltek regisztrációs kódot és gondoskodnak rendszer online verziójának a beszerzéséről.

Írásunkban részletesen bemutatjuk a regisztrációs kód igénylésének a módját, és megpróbálunk segítséget nyújtani az új készülék kiválasztásában azoknak, akik még nem rendelték meg az online készüléket.

A Sam4s online pénztárgépei

Cégünk, az Alt Cash Kft. Magyarország piacvezető pénztárgép forgalmazója. Az általunk kínált készülékeket (Samsung, Sam4s, TEC és Aclas pénztárgépek) közel 100.000 elégedett ügyfél használja országszerte.

A honlapunkon keresztül négy fajta online pénztárgép modellünket is megrendelheti, melyek között számítógépes hálózatokkal összeköthető, akkumulátorról üzemeltethető, és szinte az összes régebbi kasszafiókot megnyitó típust is találhat. A NAV szervereihez kapcsolható modelljeink részletes leírását ide kattintva találhatja meg és a termékoldalakon keresztül meg is vásárolhatja a készülékeinket.

A legtöbb bolttípus igényeinek a kielégítésére alkalmas NR-300-as pénztárgépünk már megkapta a forgalmazási és forgalomba hozatali engedélyt az MKEH Metrológiai hatóságától, és várhatóan rövid időn belül a többi modellünk is rendelkezni fog a szükséges engedélyekkel. Tehát, ha valamelyik Sam4s modell mellett dönt, biztos lehet abban, hogy vállalkozása teljesíteni fogja az online pénztárgépekre vonatkozó előírásokat.

A megrendeléséről az előírásoknak megfelelő visszaigazolást küldünk, mellyel egy későbbi ellenőrzés során bizonyíthatja majd, hogy gondoskodott online pénztárgép beszerzéséről. A készülékek szállítását januárban kezdjük majd meg, és legkésőbb március 31-ig vállaljuk az oldalon keresztül megrendelt pénztárgépek üzembe helyezését.

A modelljeinket bemutató oldalakon a vásárlás menetéről és az online pénztárgépeinkhez kapcsolódó szolgáltatások költségéről is tájékozódhat, javasoljuk, hogy tanulmányozza át, ezeket a leírásokat, mielőtt a vásárlás mellett döntene. Mivel november közepétől az online pénztárgép megrendelést a NAV által üzemeltetett eBev portálon keresztül is rögzíteni kell, kérjük, ezt az oldalt is keresse majd fel, ha cégünk készülékeit választja.

Támogatás és a pénztárgép regisztrációs kód igénylése

A kormány 50 ezer forinttal támogatja egy online pénztárgép megvásárlását. A támogatást csak olyan cégek, vagy egyéni vállalkozók igényelhetik, akiknek az éves árbevétele nem éri el az 500 millió forintot, nem rendelkeznek egymillió forintnál magasabb adó-, vagy vámtartozással és nem állnak csődeljárás alatt. Cégenként legfeljebb öt darab, 2013. március 20-át megelőzően engedélyezett pénztárgépet lehet majd a támogatással lecserélni.

A támogatás igénybevételéhez egy adatlapot kell kitölteni és eljuttatni az adóhatóságnak. A nyomtatványt letöltheti a NAV honlapjáról, ha erre a linkre kattint, de a szervezet ügyfélszolgálatain is kiadják a szükséges dokumentumokat. A kitöltött űrlapot az elektronikus adóbevallásra kötelezetteknek az ügyfélkapun keresztül, a többi pénztárgép tulajdonosnak pedig postai úton kell eljuttatnia az adóhatósághoz, a kérelmeket 5-8 napon belül bírálják majd el.

A NAV, ha megalapozottnak tartja a kérelmet, egy igazolást és egy 16 jegyű regisztrációs kódot küldd majd vissza az igénylőnek. A kedvezményt a vásárlás során lehet majd érvényesíteni, azaz az igazolással a pénztárgép forgalmazó cégeket kell majd felkeresni. A regisztrációs kódra az online pénztárgépek üzembe helyezése során is szükség lesz, ezért a kódot a fent leírt módon azoknak is igényelniük kell majd, akik egyébként nem jogosultak a pénztárgép támogatás igénybe vételére.

Javasoljuk, hogy minél előbb igényeljen regisztrációs kódot, mert az adóhatóság augusztus vége után szankcionálhatja az igénylés elmulasztását. A regisztrációs űrlap kitöltéséhez egy segédletet is összeállítottunk, melyet ide kattintva tölthet le pdf formátumban.

Mitől online a pénztárgép?

Az online és a hagyományos pénztárgépek között a legnagyobb változást egy új részegység, az adóügyi ellenőrző egység jelenti. Ez az eszköz biztosítja a titkosított adatkommunikációt a NAV szerverei és a készülékek között.

Az ellenőrző egység a pénztárgép használat szinte mindegyik elemét folyamatosan rögzíti; a nyugtakibocsátás mellett a ki- és bekapcsolásról, az áramszünetekről, vagy a gyakorló mód használatáról is feljegyzéseket készít. A pénztárgépekbe épített új egység legalább egymillió bizonylat adatainak a tárolására képes, ezért a jelenleg hasonló szerepet betöltő fekete dobozokra a jövőben nem lesz szükség.

A NAV testvér

Az Adóügyi Ellenőrző Egység által elmentett adatokat a NAV bármikor lekérheti, hogy szúrópróbaszerűen ellenőrizze a pénztárgép tulajdonosokat, ezért a készülékeknek, ahol erre lehetőség van, folyamatos kapcsolatban kell állniuk az adóhatóság szervereivel.

Az adatok továbbítására a rendszer a mobiltelefon hálózatokat használja fel, az egység mindhárom hazai szolgáltató hálózatához képes csatlakozni. Abban az esetben, ha a pénztárgép üzemeltetési helyén ezek közül egyik sem érhető el, a felhasználók egyedi mentességet kérhetnek. Bár az online kommunikációra képes pénztárgépek használata akkor is kötelező lesz számukra, ha a mentességet megkapják, az AEE által rögzített adatokat csupán havonta egyszer, CD-n vagy DVD-n kell majd továbbítaniuk az adóhatóságnak.

Kevés kivétel

Az egyedi mentességet a NAV csak abban az esetben adja majd meg, ha a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság igazolja, hogy a pénztárgépek üzemeltetési helyén valóban nem megoldható az elektronikus adattovábbítás, és úgy látja, hogy aránytalanul megterhelné az ezt elősegítő eszközök (pl. antennák) beszerzése a pénztárgépet üzemeltető vállalkozót.

Az akadozó, vagy nem megbízható mobil szolgáltatásokra hivatkozva nem lehet majd felmentést kérni az adattovábbítás alól. Az ellenőrző egység ugyanis az adatkapcsolattól függetlenül rögzíti az adatokat, és nagyobb csomagokban is képes továbbítani azokat, ha csak bizonyos időközönként érhető el a mobilszolgáltatás.

Határidők

- Október elseje óta csak abban az esetben adhat nyugtát hagyományos pénztárgéppel, ha rendelt online kiskasszát és igényelt PTGReg kódot az adóhatóságtól. A hagyományos pénztárgépével egészen addig dolgozhat, ameddig meg nem érkezik az új.

- A jellemzően nagyáruházakban használt elektronikus naplós pénztárgép rendszereket elvileg december 31-ig kellett volna összekötni a NAV szervereivel. Ettől függetlenül, ha igényelt PTGReg kódot, és gondoskodott a rendszer adattovábbításra képes verziójának beszerzéséről, a régebbi rendszerével is dolgozhat addig, ameddig meg nem érkezik az új.

- Azok a vállalkozók, akiknek nem kötelező pénztárgépet használni, mégis alkalmaznak ilyen készülékeket a forgalmuk nyomon követésére, a legkésőbb a jövő év végéig használhatják a jelenlegi pénztárgépüket.

- A pénztárgépek cseréjéhez és átalakításhoz nyújtott állami támogatást 2013. július 1-től december 15-ig lehet igényelni.

- A támogatást 2014-ben is igénybe lehet venni, a folyósítása független attól, hogy mikor helyezik üzembe az online pénztárgépet.

És mire jó ez az egész?

A NAV a kiépített rendszer segítségével a nem jogkövető magatartásra utaló mintázatokat keres majd a beérkezett jelentésekben, különböző adatelemző módszerek segítségével. Többek közt a napi zárások között eltelt időt, a forgalom dinamikáját, a vásárlások időbeli eloszlását, az értékesített tételek számát fogják vizsgálni.

A Nemzetgazdasági Minisztérium a gazdaság fehéredését, és az adóbevételek jelentős mértékű emelkedését várja a változásoktól.

 


  

Ha szeretné megrendelni a Sam4s online pénztárgépeit kattintson ide!

A pénztárgép regisztrációs adatlap kitöltését segítő kiadványunkat pedig itt találhatja meg.